tisdag 24 november 2009

Jippi

Jobbade till 14, stressigt som sjutton. Kastade i mig mat på den korta rast jag fick och ilade fram och tillbaka och blev inte klar med någonting.
Åkte till jordnära efter jobbet, och köpte mat till hästkräket. Havre och mineraler, hejdå 375:-
Fick skjuts till stallet och grejade lite, och snackade skit med Kristin, 3 timmar uutan att veta vad jag skulle göra egentligen. Gick till ridskolechefen och frågade om jag fick starta Lukas i dressyr-clear rounden nästa torsdag. Svar; Ja.
Blev riktigt sugen på att träna, men Berit skulle hjälpa mig att tömköra, KUL! Jag och Li gick och hämtade hästar i hagen, Lukas ville mer än gärna in, och Dobby kom lite på efterkälken. Mörkt var det redan (hatar verkligen detta eviga vintermörkered regn på toppen! När blir det ljust och torrt igen?). Lukas var sur och ville inte ha på sig grimman alls. Såg något rött på Lukas högra öra. Jaha, de har bråkat och han har fått sig en törn, dumma hästar.
Kommer in i stallet, in i ljuset... Vad jag trodde var ett skrapsår var i själva verket en hudflik som dragits upp, och ett stort öppet sår visade sig under. Tro att han har ont i det och inte vill ha en grimma på det. Jaha, bara att gå ner till vår kära veterinärstation, tur den ligger så nära.
Var 20min kvar, tills alla skulle sluta för dagen, bra timing där. Fick med en veterinär upp, som fick sy i Lukas lilla öra. Fick två lugnande sprutor för att han skulle stå helt still. Stod och stödde huvudet mot väggen, men still stod han inte när nålen kom in i huden. Fick leta upp Hannas brems och bremsa honom när hon skulle sticka in nålen genom skinnet, hua. Men sydd blev han, åtta fina stygn på örat. Frågade vet. om jag kunde få stamkundsrabatt hos dem, men jag fick bara ett skratt till svar. Nu ska han få hippotrim i 5 dagar. Hejdå 650:-
Ska dock rida ändå, för han ska hållas igång, tänker då inte missa clear rounden för ett dumt sår på örat!
Jag slapp i alla fall undra vad jag skulle göra i 3 timmar stallet innan jag fick skjuts hem igen.

(Lukas stygn, dålig bild med mobilen)



Nu börjar jag få ont i halsen igen, och febrig känner jag mig. Är det bara vädret + sömnbrist, eller börjar det växa ut ett gristryne? Borde man kanske ta en äckelpäckelspruta i alla fall?

1 kommentar:

  1. undrade först vad sjutton det var på bilden, såg ut som en stor fisk. ta sprutan du, det har ju jag gjort. man klarar sig bra med bara en arm.

    SvaraRadera