onsdag 24 mars 2010

vårkänslor?

Idag är min häst billig! Det märks att det är vår, det märks att jag har en unghäst och det märks att det är pälsfällning.
Så fort vi kom in i ridhuset började han trippa på tårna. I traven sprang han som om han var på axvalla. Tog jag i honom sprang han fortare. Fick skänkelvika honom längs väggen på båda långsidor i flera varv. Efter si sådär 10min lugnade han ner sig.
Sen ska man ju galoppera också. Javisst tyckte Lukas och drog full kareta runt i ridhuset. Tog 4 varv innan jag fick stopp på honom. Andra varvet likadant. Till slut styrde jag in honom på studs så han fick jobba med benen lite. Sen skulle vi hoppa snett på oxer, häst gjorde det duktigt. Sen kom vattenmattan. Nej, den vill vi inte hoppa! Efter lite bråk hoppade häst 2meter rakt upp, tur man satt kvar.
Sen rullgardin, häst sprang som en idiot, sen kombination, häst sprang som en dåre där med. Men tog oss över 95cm =) Sen skulle vi hoppa bana, häst trött. Tur det, för nu hade jag fått mer koll på galoppen, gick att minska lite grann då och då. Häst vägrade på oxer, jag arg, morra lite på häst, häst hoppa. Häst vägrar på vattenmatta, jag morrar, häst vägrar, morrar igen, häst hoppar. Rullgardin, häst vill vägra med jag slår (!) på bogen, häst hoppar. Sen hoppade han minsann så fint så. Hästekräk. Tränaren tyckte dock att det är bra att han visar att han har en egen vilja, men det är inte kul när man inte får stopp på aset. Blir kanske till att få betsla upp snart. Tråkigt! Panikmessade Nina, så hon ska komma och hjälamg nästa vecka. Tur det. På fredag ska vi rida för Carro. Puh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar